.

.

lördag 29 juni 2013

Varning för långt inlägg igen!!!

Det blev en härlig midsommarhelg med soligt väder, vilken tur :) för det är ju ganska tråkigt med regn en sån helg. 
I år har det piffats med saker från farmor och farfars gård såklart, och det blev mycket rost och plåt som vanligt ;)

Ingången till "Sjöbosalen", det var pappas namnförslag och det klubbades omedelbart, alla tyckte det var ett perfekt namn.

Vi systrar målade ju vitt till förra midsommaren. I år har vi skruvat upp en gammal takplåt vid kortändan vid bordet längst bort, det blåste genom springorna på dom som satt närmast. Somriga dukar fyndade på loppis för en tia styck.



Den här häftiga bojen är i plåt.

Gammalt liters mått med blommor som barnen plockat, det är deras uppgift på midsommarafton.

Ett gammalt krönt mått fick bli servettställ.

Den här gamla griffeltavlan kommer säkert från skolan på Älö, den ska vi skriva mattiderna på nu i sommar. Vi tänkte att det blir ju bra för barnen så dom kan se när det är dags att äta, men antagligen så är det nog ingen som läser på den, men det ser ju snyggt ut, haha!!!

Farfars gamla vettar.

Den här byrån hade farfars pappa med sig från Bohuslän när han flyttade till Älö, så den är riktigt gammal. När jag började rengöringen så såg jag att den var väldigt maskäten. När jag drar i den nedersta lådan så faller det maskmjöl ner på golvet, får se hur länge jag står ut med det. Den åker kanske ut innan sommaren är slut ;) Men den slukar ju mycket saker, hela nedersta lådan är full med div. verktyg, för det går det åt här med alla projekt som är igång hela tiden :) och det var väldigt skönt att få bort alla verktygen från golvet, skohyllan, hatthyllan ja, de låg lite överallt, väldigt störande i mina ögon ;)

Så lite bilder på den "goe" midsommarmaten. På min lott står det alltid silltårta eller laxtårta nu för tiden och de sista åren har det blivit den med kallrökt lax, den blir mycket mildare och godare tycker jag. Det andra är en kall ostpaj som är väldigt enkel att göra. 

Pajdeg i botten och en blandning av riven grevé, creme fraiche, kummin, salt och peppar. Dekorera med skivade rädisor och klippt gräslök. Så blir den ju såklart godare om den får stå och dra till sej ett dygn.

Så några bilder från mina auktionslådor. Jag har lyckats att vinna en hel del de sista veckorna. Stora partier med porslin, en del är väldigt fint och så finns det ju en del bröte i lådorna också men på tradera går det mesta att sälja tycker jag.

Så här ser det oftast ut i vårt vardagsrum, auktionsfynd blandat med loppissaker som ska fotas, här är "bara" ett bord :) Sambon tycker att jag breder ut mej lite för mycket, förstår inte det ;)

En trave tallrikar från Gefle som heter Stina.

Ibland kan man hitta det här muggarna från Rörstrand, som Filippa K designat, för 3 kr styck på loppis. Inte klokt egentligen, men det är ju bara att slå till!!! Ingen tvekan. Men snart är skåpet fullt av dom, tror vi har ett tjugotal nu :)

Häftiga retrokoppar från England och ett par rejäla ytterfoder från Uppsala-Ekeby och så en liten söt stringhylla.

Lite nytt på pysselfronten!!! Skyltar som passar till stugan eller torpet, 50 kr. styck.

De här bägarna i nysilver är ju fina att duka med eller ha blommor i. Dom blev så blanka och fina efter en omgång med silverputs, det var de inte innan precis, men man kunde ana silvret där emellan allt det svarta. 

Mycket bilder som vanligt, får väl som vanligt skylla på att det är lång mellan inläggen ;)

Nu ska det göras i ordning i mitt lilla syrum igen!!!  Vi har haft en vattenskada i taket. Antagligen så kommer det från takfönstret trodde hantverkarna som la om taket för några år sen, så de har fixat till det nu hoppas jag. Nu är det iallafall färdigmålat i taket så nu ska allt på plats igen. Ska bli skönt att få ordning i vårt sovrum också, för där har alla sysaker stått nu ett par månader och samlat damm ;) 

Fortsatt solig sommar på er!!!

Kram Maria

5 kommentarer:

Agnetha sa...

Vad avundsjuk jag blir, vill också ha en sjöbosal.
Stina, hade min mor och far när jag var liten, de är jag inte så avundsjuk på ; )
Ha en fortsatt go helg!
Kram Agnetha

Melody and M.E sa...

Så himla fint... och nu vet jag vilka mattider ni har så
rätt som det är kanske jag sitter där vid bordet och väntar på maten med barnen!
Hm... matte undrar hur jag tänkt ta mig dit... finns det taxibåtar?
Gästhuset här, väntar i alla fall på er!
Puss från Melody

Rosa i huset i vitt sa...

Så mysigt i sjöbon
ha en bra helg
kram Rosa

Marie maräng sa...

OHH... så mysigt ni har det i Sjöbosalen! Det måste vara urmysigt att sitta där och höra vattnet klucka.

Sv. Du är så välkommen om du får vägarna förbi :)

Ha de gott!
Kram Marie

Unknown sa...

Vad mysigt ni måste ha haft ute på Vinön..ser så fint ut.
Förstår att Per kanske tycker du brer ut dig med alla dina grejer:).
Kör lugnt jag vet vart ni ska:):)...
Kram gun